• Home
  • Πρόσωπα
  • Ο Περικλής Τσουκαλάς κι η ψυχεδέλεια της Κωνσταντινούπολης.

Ο Περικλής Τσουκαλάς κι η ψυχεδέλεια της Κωνσταντινούπολης.

Δεν μιλάμε ούτε για λαϊκούς μουσικούς ούτε για στενόμυαλους παραγωγούς ηλεκτρονικής μουσικής. Δεν είναι συνεχιστές της όποιας παράδοσης είτε τουρκικής είτε αυτής των hippies. Οι Baba Zula δεν είναι απλή περίπτωση ψυχεδελικής μπάντας.

Είναι μια αναφορά στην τουρκική κουλτούρα των ‘90s. Μία συναυλία τους δεν είναι μόνο ήχος, στίχος, ερμηνεία, αλλά μια performance εικαστικών, ποίησης, χορού της κοιλιάς και τόσων άλλων ανορθόδοξων μέσων.

Σχηματίστηκαν το ’96 από τα πρώην μέλη των “Zen” Murat Ertel (φωνητικά, έγχορδα, theremin, saz) και Levent Akman (κρουστά), μαζί με τον Emre Onel (τουμπερλέκι, sampler). Η άνοδος της μπάντας ήρθε με το ντοκυμαντέρ του Fatih Akin “Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul”, στο οποίο παρουσιαζόταν η σκηνή της Κωνσταντινούπολης (’05). Κάπως έτσι έγιναν γνωστοί και στο ελληνικό κοινό. Μέχρι τότε είχαν δισκογραφήσει ήδη το “Tabutta rövaşata / Somersault in a coffin” (’96), “Üç oyundan onyedi müzik / Seventeen pieces from three plays” (‘99), “Ruhani oyun havaları / Psychebelly dance music” (‘03).

Απ’ το ντεμπούτο τους ακόμα είχαν δείξει την αισθητική τους περί συνδυασμού τεχνών καθώς τέσσερα τραγούδια του “Τabutta rövaşata” ερμηνεύονται από τους τούρκους ηθοποιούς Ahmet Ugurlu, Tuncel Kurtiz και Aysen Aydemir. Το ’06 μουσικό θέμα από το δίσκο χρησιμοποιήθηκε στην ταινία του κύπριου Dervis Zaim “Somersault in a Coffin”. Βέβαια, η κινηματογραφική μέθεξη είχε ξεκινήσει το ’99, όταν έφτιαξαν το official soundtrack για το “Renkli-Türkçe” του Αhmet Çadirci.

Άλλος δίσκος με μεγάλη επιτυχία ήταν το “Üç Oyundan Onyedi Müzik (Seventeen Pieces From Three Plays)”, το οποίο περιελάμβανε συνθέσεις τους για τα έργα «Μικρός Πρίγκιπας», “Frog Tales” και “Kitchen Accidents” (’99). Συμμετοχή είχαν σπουδαίοι διεθνής καλλιτέχνες όπως η καναδή Brenna McCrimmon, o αμερικανός Ralph Carney κι ο, επίσης τούρκος, δεξιοτέχνης πνευστών Selim Sesler.

Το ’03 συνεργάστηκαν με το διάσημο παραγωγό ηλεκτρονικής μουσικής Mad Professor, για το mastering του “Psychebelly Dance Music” κι έτσι έγιναν ακόμα πιο γνωστοί στους λάτρεις της διεθνούς ηλεκτρονικής μουσικής.

Το ’07 η μπάντα επιστρέφει ως τρίο, με τον E.Onel να έχει αντικατασταθεί-ήδη από το ’03-με τον Çoşar Kamçı. Έχουν ήδη εμφανιστεί σε μεγάλα festivals σε όλη την Ευρώπη (Boost, Roskilde, Printemps de Bourges κ.ά.), έχουν φτιάξει το δικό τους κοινό κι έτσι γίνονται περιζήτητοι. Κυκλοφορούν το “Kökler (Roots)” με 29 νέες μουσικές συνθέσεις.

To ’14 τους βρίσκει με νέο δίσκο με οχτώ κομμάτια, “34 Oto Sanayi” του οποίου η έκδοση βινυλίου έγινε ανάρπαστη. Το όνομά τους αποκαλεί ένα σχεδόν άλυτο μυστήριο, αφού δε σημαίνει τίποτα εν τέλει σε καμία γλώσσα. Ξέρουμε πως το Baba προέρχεται από τη γλώσσα των Χετταίων, και σημαίνει πατέρας, αλλά και μεγάλο πράγμα. Το Zula θεωρούσαν πως προέρχεται από τα ελληνικά-η ζούλα-ή από την τούρκικη αργκό και πως σημαίνει κρυφό μέρος. Και στις δύο περιπτώσεις έχει μία βάση, αφού ζούλα λέμε το «στα κρυφά». Αν συνδυαστούν αυτές οι λέξεις μας δίνουν το «μεγάλο μυστικό», που πολλές φυλές πιστεύουν πως πρόκειται για το μεγάλο μυστικό της ζωής. Αυτό μεταφέρουν κι οι Baba Zula σα φιλοσοφία. Όλο το τους το show περιβάλλεται από ένα μυστικισμό και συμβολισμό.

Φυσικά, κι ο Περικλής Τσουκαλάς, ο οποίος συνεργάζεται εδώ κι αρκετά χρόνια με τους Baba Zula- και συμμετείχε μάλιστα στο “34 Oto Sanayi” σε φωνητικά, ούτι και τζουμπούς-δεν είναι ένας ακόμα Έλληνας οργανοπαίχτης, που βγήκε εκτός συνόρων.

Ως γιος του Κώστα Τσουκαλά, μέλος των “Semprini” και “Crowns” είχε μια φυσική κλίση προς τη μουσική. Στα δέκα του χρόνια άρχισε να μαθαίνει κιθάρα και στα δεκατρία του έδωσε την πρώτη του συναυλία. Λίγο αργότερα αναχωρεί για Αραβία κι έτσι έρχεται σ’ επαφή με την κουλτούρα του Αραβικού και του Ινδικού κόσμου κι έτσι ανακαλύπτει το sitar. Οι γνώσεις του αχανείς, η εμπειρία του μεγάλη και πλέον μετρά στο βιογραφικό του επτά κύρια όργανα: κιθάρα (κλασσική, ακουστική, ηλεκτρική), ούτι, sitar, rebab, bansuri, saz, sarod.

Έχει παίξει σ’ όλες τις ηπείρους, συνεργάστηκε με σπουδαία ονόματα, όπως Ross Daly, Mohammad Rahim Kushnawaz, Halil Karaduman, Γλυκερία, Χαΐνηδες, Μ.Κωχ και τόσους άλλους. Με προσωπική δισκογραφία και συμμετοχές, όπως κι οι Baba Zula, δε διστάζει να συνδυάζει τη μουσική του με τις υπόλοιπες τέχνες. Το ’99 συνθέτει τη μουσική για την παράσταση Γ.Σκούρτη «Ο Καραγκιόζης παραλίγο βεζίρης» (Παγκρήτιοι Πολιτιστικοί Αγώνες), ενώ έχει ντύσει μουσικά έκθεση του εικαστικού Bruno κι ένα γλυπτό των αδελφών Σωτηριάδη (’00).

Θεωρείται ένας από τους καλύτερους ουτίστες κι από τα άτομα που μελέτησαν σε βάθος την ινδουστανική μουσική κι αυτή της Ανατολικής Μεσογείου.

like us

Musicom

Musicom Greece is a team of Professionals coming from the Culture Industry with great experience in Communication, Music Production, Visual and Graphic Arts, Concert Organising, Copywriting and more… Our philosophy stands on : Loving Music, Promoting Music and Positive Human Thought. The members of the team have been working as P.R. Officers in top Record Labels, executive Producers, Directors, Curators, Graphic Designers etc.

About the author

Who‘s behind this

Demo

Skyler

Photographer

skyler@moreno

Phone: 555-357-3005

Charming, CA

8727 Sutter Street

Copyright 2013 by YOOtheme - All rights reserved
powered by Warp 7 Framework and
designed and crafted with UIkit

Demo