• Home
  • Σκόρπιες Σκέψεις
  • Αντώνης Μποσκοΐτης – Με την ”Απόπειρα” η Αφροδίτη Μάνου κατέκτησε το rock ελληνικό στερέωμα

Αντώνης Μποσκοΐτης – Με την ”Απόπειρα” η Αφροδίτη Μάνου κατέκτησε το rock ελληνικό στερέωμα

Οκτώβρης του 1993. Η Κατερίνα Γώγου έχει μόλις φύγει από τη ζωή και η Σεμίνα Διγενή παρουσιάζει στο τηλεοπτικό “Made in Greece” ένα πλήρες πορτραίτο της.

Μεταξύ πολλών άλλων, μαρτυρία δίνει και η Αφροδίτη Μάνου. Μιλάει για τη φίλη που έχασε, εμένα όμως αλλού πάει ο νους μου. Είμαι και 19 ετών παιδί, φανατικός της rock μουσικής, προσπαθούσα να σκεφτώ επομένως τι σχέση μπορεί να είχαν η Μάνου με τη Γώγου, πέραν ακόμη μίας καλλιτεχνικής γνωριμίας.

Ένα βράδυ, από εκείνα που τελειώναμε τη σχολή κινηματογράφου και καταλήγαμε στη ”Ροζαλία” στα Εξάρχεια, τρώμε, πίνουμε και συζητάμε με τον Ανδρέα Ταρνανά και τους μουσικούς από το συγκρότημα Magic de Spell. Στην παρέα είναι και ο σκηνοθέτης Γιώργος Κορδέλλας, αλλοτινός σύντροφος της Γώγου. Τον ρωτάω για τη σχέση Γώγου – Μάνου και τότε μαθαίνω για πρώτη φορά για την ύπαρξη μιας σειράς τραγουδιών του συνθέτη Νίκου Καλλίτση σε ποίηση της Γώγου.

Θεωρώ την Αφροδίτη Μάνου κορυφαία rock ερμηνεύτρια, φωνή ευέλικτη, με νεύρο – ένα νεύρο που φάνηκε από τα ”18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας” του Μίκη και του Ρίτσου μέχρι το σπαραξικάρδιο ”Ένα καλοκαίρι” του Σπανού!

Επρόκειτο να τα τραγουδήσει η Αφροδίτη το 1980, κάτι που δυστυχώς ποτέ δεν έγινε, αφού, μπαίνοντας πια στο ’81, κυκλοφόρησε ο δίσκος του Σφέτσα με τις απαγγελίες της ποιήτριας. Σε διαφορετική εταιρεία. Προηγουμένως, βέβαια, είχαν προλάβει να παρουσιαστούν τα κομμάτια του Καλλίτση με την Αφροδίτη σε εκδηλώσεις των νεολαιών του Ρήγα, αλλά και του ΠΑΣΟΚ, τότε που κυριαρχούσε η ψευδαίσθηση ενός σοσιαλιστικού παρόντος. Νιώθω στενοχώρια που δεν έγινε εκείνος ο δίσκος. Θεωρώ την Αφροδίτη Μάνου κορυφαία rock ερμηνεύτρια, φωνή ευέλικτη, με νεύρο – ένα νεύρο που φάνηκε από τα ”18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας” του Μίκη και του Ρίτσου μέχρι το σπαραξικάρδιο ”Ένα καλοκαίρι” του Σπανού!

Δεν περνάνε πολλά χρόνια και σε επίσκεψη μου στο σπίτι ενός φίλου, σκαλίζω τη δισκοθήκη του. Ανακαλύπτω έναν δίσκο της Lyra με μια γυναικεία, ολίγον punk, φιγούρα στο εξώφυλλο.”Απόπειρα” ο τίτλος του!

Προσωπικός δίσκος της Αφροδίτης Μάνου σε μουσική του Νίκου Καλλίτση και σε ποίηση βασικά του Γιάννη Κοντού. Κοιτάζω στα credits τη χρονιά έκδοσης: 1981, λίγο μετά δηλαδή αφότου εγκαταλείφτηκε το project ”Γώγου”. Παρατάω τα πάντα, ξεχνάω για ποιο λόγο εν ολίγοις βρέθηκα σε εκείνο το σπίτι, και ζητάω να μπει το βινύλιο στο πικάπ. Το ”Πίσω από τα καθημερινά τα πράγματα” θυμίζει αεροπορική πτήση μακριά απ’ όλα αυτά που στηλιτεύουν οι στίχοι.

Η φωνή της Αφροδίτης, παρ’ ότι αισθαντική στον πυρήνα της, ακούγεται σαν δεύτερη ηλεκτρική κιθάρα. Λίγο παρακάτω αποδίδει λόγια συγκλονιστικά: ”Παίρνεις μαχαίρι και κόβεις τον κόσμο από πάνω σου”…”Εδώ θα φτύσεις όλα τα σπασμένα σου λόγια, ρουφιάνε εαυτέ μου”…”Ιδού εγώ εν απογνώσει”…Στο τέλος, αν και το λέει καθαρά: ”Χαμήλωσε”, η ερμηνεία της είναι τόσο ηλεκτρισμένη που σε στέλνει, δεν σε ανεβάζει απλά. Η Αφροδίτη διαμαρτύρεται για το ”Κόκκινο που θέλει να δραπετεύσει” και ματώνουν οι φωνητικές χορδές της από ένταση και παλμό. Με την ”Απόπειρα” η Αφροδίτη Μάνου κατέκτησε το rock ελληνικό στερέωμα την περίοδο που το πολιτικό τραγούδι της Μεταπολίτευσης ακόμη καλά κρατούσε.

Με την ”Απόπειρα” η Αφροδίτη Μάνου κατέκτησε το rock ελληνικό στερέωμα την περίοδο που το πολιτικό τραγούδι της Μεταπολίτευσης ακόμη καλά κρατούσε.

Κι αν δεν τραγούδησε τελικά Κατερίνα Γώγου σε α’ εκτέλεση στη δισκογραφία, μας κληροδότησαν από κοινού με τον Νίκο Καλλίτση ένα υπόδειγμα μελοποιημένης rock ποίησης και ηλεκτρικού ήχου.

Αντώνης Μποσκοΐτης

like us

Αντώνης Μποσκοΐτης

Σπούδασε κινηματογράφο και δημοσιογραφία στην Αθήνα. Από το 1999 κείμενα του δημοσιεύονται στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο. Περισσότερες από 300 συνεντεύξεις με καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ραδιοφωνικός παραγωγός στο διαδικτυακό ΜεταΔεύτερο. Επιμελείται δισκογραφικές παραγωγές. Σκηνοθέτης των βραβευμένων ντοκιμαντέρ ”Φλέρυ – Τρελή του φεγγαριού” (2002), ”Ζωντανοί στο Κύτταρο – Σκηνές Ροκ” (2006) και ”Κατερίνα Γώγου – Για την αποκατάσταση του μαύρου” (2012)

About the author

Who‘s behind this

Demo

Skyler

Photographer

skyler@moreno

Phone: 555-357-3005

Charming, CA

8727 Sutter Street

Copyright 2013 by YOOtheme - All rights reserved
powered by Warp 7 Framework and
designed and crafted with UIkit

Demo